Rekrytarinat-podcastin yhdennessätoista jaksossa vieraina ovat SOK:lta Eerika Viinikka ja Asta Kourimo. Eerika toimii SOK:lla eCom Customer Service Team Managerina ja Asta aloitti noin kuusi kuukautta sitten tehtävässään S-verkkokauppojen asiakaspalvelussa Eerikan tiimissä. Jaksossa keskustellaan muun muassa siitä, kuinka ihmisläheinen ote rekrytointiprosessin eri vaiheissa tukee onnistunutta lopputulosta sekä minkälaisia ominaisuuksia asiakaspalveluroolissa hakijoilta toivotaan. Kuuntele jakso >
Tarve rekrytoinnille lähti liikkeelle edelliskesän helteissä, kun alettiin valmistautua joulunajan kiireisiin ja huomattiin, että tiimiläisiä oli lähdössä syksyllä opiskelemaan.
Tiimin rekrytoinnit ilmoitetaan aina S-kanavalla sekä sosiaalisen median kanavissa, joista nykypäivänä suuri osa hakijoista heidän työpaikkansa huomaavatkin. Eerika kertoo, että heidän työpaikkailmoituksensa ovat tyypillisesti auki kahdesta neljään viikkoa, ja monesti he aloittavat työhaastattelut jo heti alkuvaiheessa, sillä hyvät tyypit saattavat hakea useita työpaikkoja ja heidät pitää napata nopeasti.
Rento ja pirteä työpaikkailmoitus herätti innostuksen
Asta löysi ilmoituksen Oikotieltä. Työpaikkailmoitus kiinnitti huomion positiivisesti: “Se oli sellainen ihanan rento ilmoitus. Itse en ole niin virkaintoinen niin ajattelin, että tämä voisi olla sellainen työyhteisö, joka sopii minulle. Siinä oli hyvä pirteä meininki, josta tykkäsin!”
Myös roolin mahdollistama hybridityö houkutti Astaa, sillä se vapauttaa työmatkoista aikaa muulle elämälle.
Astan jo pidempään kerrytetty työhistoria on aina sisältänyt asiakaspalvelutehtäviä ja hän kuvaakin ihmisten kanssa vuorovaikutuksen omaksi voimavarakseen. Eerika kertoo, että juuri tämä laaja työkokemus herätti huomion Astan hakemuksessa sekä halun kutsua tämä haastatteluun.
Luottotyökaluna valmis kysymyspatteristo ja lisämausteena Teams-haastatteluiden tekniset edellytykset
Haastattelut pyritään toteuttamaan yleensä parin viikon sisällä, jotta keskustelut pysyvät tuoreessa muistissa ja hakijoiden vertailu on mahdollista. Pandemian myötä kaikki työhaastattelut on pidetty Teamsissa.
“Se aiheuttaa omanlaisen lisämausteensa, koska haastattelu livenä on jotenkin luontevampaa. Toisaalta se on hyvä tapa myös vähän tsekata sitä, miten järjestelmäorientoitunut henkilö on, ja miten hyvin tietokoneen kanssa tulee juttuun”, Eerika pohtii.
Eerikalla on valmiiksi laadittu kysymyspatteristo, jota hän mukauttaa hieman eri keskusteluihin: “Itsestä ja omasta työkokemuksesta on aina helppo kertoa, yleensä myös yritän vähän haastaa hakijaa kertomaan, miten käyttäytyy stressin alla ja miten se näkyy hänestä.”
Asta kuvaa hämmästyneensä kivaa ja rentoa tunnelmaa haastattelussa – ensin oli rento työpaikkailmoitus ja sitten vielä rento pomo! Keskustelu käytiin mukavissa merkeissä ja välillä sai nauraakin. Kaiken kruunasi se, että kokemus on vain vahvistunut, kun tiimiin on tutustunut viime kuukausina lisää.
Asiakaspalvelutyössä asenne ja ongelmanratkaisukyky ratkaisevat
Eerika luettelee hakijoiden tärkeimmiksi ominaisuuksiksi asenteen, halun oppia sekä sen, että asiakaspalvelun realiteetit todella ymmärtää, jotta hankalistakin tilanteista ajoittain selviää henkisesti. Tärkeää on myös se, että henkilö sopii tulevaan tiimiinsä.
Asta täydentää ajatuksiaan siitä, mitä asiakaspalvelutyössä onnistuminen vaatii: “Ilman muuta sen, että jaksaa kuunnella ihmisiä, pystyy ratkaisemaan ongelmia ja olemaan ratkaisukeskeinen. Huonon päivän ei saa antaa näkyä tai kuulua asiakkaalle. Positiivisuus on tärkeää!”
Eerika lisää, että asiakaspalvelutyössä on tärkeä pitää mielessä se, että asiat saadaan aina jotenkin ratkeamaan.
Persoonallisuus erottaa edukseen sekä työhakemuksen että työpaikkailmoituksen
Astan kokee parhaaksi tavaksi erottua työnhakijana sen, että suunnittelee tiiviin ja persoonallisen hissipuheen: “Mietin, että millä erottaudun, kun rekrytoijalla on hirvittävä määrä papereita läpikäytävänä? Itse koin, että se on hissipuhe. CV on se mistä lähdetään, vaikka hakukirjekin on tietysti sekin tärkeä.”
Myös Eerika painottaa ansioluettelon tärkeyttä: “Katson aina CV:n ja että se on liitetty sellaisessa muodossa, että saan sen auki. On myös tärkeää, että aikajana on luotu järkevästi, eli niin, että työkokemus on kirjattu tuoreimmasta vanhimpaan. Jos oikeasti haluat paikan, niin ota aikaa ja katso hakemusta ihan kunnolla. Erityisesti aspa-työssä olisi ihan kiva, ettei kirjoitusvirheitä työhakemuksessa hirveästi olisi. Tekstin voi lukea vaikka vielä toiseen kertaan läpi.”
Työnantajille Eerika korostaa, että tuoreeseen ilmoitustekstiin kannattaa panostaa: työtehtävät muuttuvat ja yritys muuttuu. Tekstiin kannattaa tuoda myös jotain persoonallisempaa, esimerkiksi itse tekijöiden kommentteja kyseisestä työstä – siten työpaikkailmoituksesta saa ihmisläheisen.