Eilakaisla blogi

Asiakaspalveluassistentin tehtävän moninaisuus pähkinänkuoressa

Kirjoittanut Eilakaisla | 13.7.2020 7:32:00

Nimeni on Iisa ja olen työskennellyt Eilakaislalla nyt kaksi ja puoli vuotta asiakaspalveluassistenttina viiden muun ihanan tytön kanssa. Teemme tiiminä kokoaikaisina töitä hoitaen päivittäisiä toimistorutiineja eri alan yrityksissä. Alla kerron, minkälaista asiakaspalveluassistentin työ on ja mitkä mielestäni ovat työn plussat ja miinukset.


Muuttaessani Lahdesta Helsinkiin, Eilakaisla oli ensimmäinen työpaikkani pääkaupunkiseudulla. Olen työni kautta päässyt kuitenkin kolaamaan Helsingin läpikotaisin. Pähkinänkuoressa; asiakaspalveluassistentin työssä sijaistamme eri alan yrityksissä yksittäisistä päivistä viikkoihin. Viiden hengen tiimiämme johtaa kaksi esimiestä, jotka toimivat asiakkaan ja tiimin välillä yhteyshenkilöinä, koordinoiden tiimimme töitä ja hälyttäen meitä, lyhyelläkin varoitusajalla, eri asiakkaille. Työtehtävät voivat vaihdella aulan perustyötehtävistä (mm. puhelinvaihde, vastaanotto) laskujen käsittelyyn ja cateringiin.

Vaakakupissa työn hyvät ja huonot puolet

On mielenkiintoista päästä erilaisiin yrityksiin ja organisaatiorakenteisiin - monipuolisuus onkin tässä työssä virkistävää. Tehdessäni pidempää lomasijaisuutta eräälle softan kehittämiseen erikoistuneelle asiakkaallamme, pääsin osaksi isoa työyhteisöä. Päivittäin osallistuin kokouksiin, järjestin tapahtumia, huolehdin toimiston yleisistä työtehtävistä, tilauksista, läheteistä ja toimiston siisteydestä. Yritys oli vaikuttunut ammattitaidostani hoitaa monipuolisesti erilaisia toimistotehtäviä.

Huonoja puolia pohtiessani, mieleeni tulevat pitkät työmatkat. Asuminen lähellä hyviä kulkuyhteyksiä helpottaa työntekoa. Perehdytyskin voi alussa tuntua raskaalta, sillä perehdyttävää on alkuun todella paljon. Mutta mitä enemmän työtehtäviä ottaa hoitaakseen ja kun hoitaa ne hyvin, sitä enemmän saa vastuuta myös jatkossa. Loppujen lopuksi työn kautta voi päästä mukaan vaikka miten mielenkiintoisiin projekteihin.

Minkälainen on hyvä asiakaspalveluassistentti?

Asiakaspalveluassistentilla on hyvä olla selkeä ulosanti, sillä työssä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä. Sopeutumiskyky muuttuviin tilanteisiin sekä suurien kokonaisuuksien hahmottaminen auttavat, myös kyky heittäytyä on tärkeää.

Ehdottomasti parasta tässä työssä ovat ihmiset sekä asiakasyrityksissä että omassa tiimissä. Aitous ja ymmärrys yhteisössä helpottaa työympäristön vaihtuessa usein. Työnkuva on laaja, joten pelkäämätön asenne tarttua erilaisiin tehtäviin on ehdoton valttikortti – ja hyvä muistaa, että tiukan tilanteen tullen omasta tiimistä löytyy aina apua.

Koen oppineeni tässä työssä paljon itsestäni. Päästessämme työn kautta tutustumaan niin moneen eri alaan, olen saanut työstä apua myös oman urani jatkon suunnitteluun.

 

Kirjoittaja Iisa Kurisjärvi työskenteli Eilakaislalla asiakaspalveluassistenttina.

Löydä uusi ura!

Käy katsomassa avoimet työpaikkamme ja liity osaajayhteisöömme. Vaikka et juuri nyt aktiivisesti hakisikaan uutta työpaikkaa, suosittelemme luomaan osaajaprofiilin ansioluetteloineen, niin olet löydettävissä jatkuvasti sopiviin työmahdollisuuksiin!