Olemme reilun vuoden aikana Eilakaislalla ottaneet käyttöön useamman uuden työkalun ja niiden myötä uudistaneet toimintatapamme. Etenkin omissa tiimeissäni, eli markkinoinnissa ja uusmyynnissä, olemme olleet melkoisella oppimiskäyrällä kehittäen ja uudistaen toimintaamme. Se, että muutos saadaan tarkoittamaan kehitystä edellyttää, että käyttöönoton muutosprosessi johdetaan onnistuneesti! Valmistautuessani kevään Sharepoint Office Hyvät, Pahat ja Rumat -seminaarin puhujapönttöön astumista varten, tajusin, miten oleellista muutoksessa on nimenomaan muutosjohtajuus. Jaan mielelläni kanssasi omat oppini!
Monen työelämävuoden jälkeen olen saanut kehittyä ja johtaa digitaalista kehitystä jo useamman työnantajan ja työtehtävän kautta, peräti kolmella eri alalla! Blogissani haluan avata omiin kokemuksiini perustuvia havaintoja muutosjohtamisesta niputtaen ne helposti ymmärrettäviksi aiheiksi.
Muutoksessa viestintä on kaikki kaikessa. Jotta johto saisi porukkansa seuraamaan perässä, tulee kysymyksiin kuten mihin ollaan menossa? miksi? ja miten? tarjota vastauksia. Vaikka se, mitä johto sanoo, onkin tärkeää, on esimerkillisyys vieläkin tärkeämpää. Eli muututhan ensin itse johtaaksesi esimerkillä. Ellet esimiehenä muuta toimintatapojasi ja näytä esimerkkiä, miten olisit uskottava tiimillesi? Ellet esimiehenä pidä muutosta tarpeeksi tärkeänä muuttuaksesi itse, miksi tiimisi muuttuisi?
Johdonmukaisella tekemisellä jalostat johtajana tiimin sisällä turvallisuuden tunnetta ja valmennat samalla porukoita toimimaan halutulla tavalla. Tiimissä syntyy oivalluksia ja positiivisen palautteen kautta kehitystä kaikessa tekemisessä. Oma esimerkillisyys ei kuitenkaan aina riitä, sinun on myös osallistettava henkilöstöä, tukea ja auttaa heitä kehittymisessään. Yleensähän mikään ei lanseerausvaiheessa ole valmista, joten osallistamalla luot samalla suurlähettiläitä, jonka myötä tiimille tukihenkilöitä, joista luonnollisesti voi tulla pääkäyttäjiä! On sanottu, että 20% henkilöstöstä toteuttaa muutosta. En tiedä, riittääkö se, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun leijonanosa on ”mukana”, on muidenkin seurattava perässä.
Ja vaikka loput seuraisivatkin perässä, tulee sinun johtajana olla kärsivällinen, sillä mikä tahansa muutos vaatii toistoa toistonsa jälkeen - joka luonnollisesti vaatii aikaa. Muutoksen omaksuminen on toisille helpompaa ja ironisinta on ehkä se, miten vanhasta luopuminen on niin tavattoman vaikeaa! Huolimatta siitä, ettei vanha olisi toiminut moitteetta! Se on kummallista – eikö?
Onneksi muistin tänä keväänä yhä mistä mentorini, silloisen ruotsinkielisen YLE:n johtajan Annika Frankenhauser-Nybergin, kanssa taannoin puhuttiin: välillä kannattaa tarkistaa, että porukka pysyy lipunkantajan perässä! Näen yhä silmissäni Annikan näyttämän kuvan, jossa johtaja kulkee edessä lippu korkealla, mutta joukkue on ojassa! Uusien toimintatapojen ja työkalujen käyttöönotossa on tärkeää antaa rauha omaksua, ennen kuin taas tulee uutta! Ellei uutta työkalua ehditä perin pohjin opetella ja ihan oikeasti ottaa arkikäyttöön, jää uusi työkalu tai toimintatapa puolitiehen. Vaikka siis itse olisitkin valmis ryntäämään kohti seuraavaa maalia, on useimmiten fiksumpaa ottaa sopivan mittainen hengähdystauko ennen seuraavaa ponnistusta.
Kirjoittaja Erika Ehrnrooth työskenteli Eilakaisla konsernin toimitusjohtajana. Tätä ennen hän toimi yhtiön myynti- ja markkinointijohtajana. Hänellä on vuosien kokemus sekä tuotteiden että palveluiden markkinoinnista ja myynnistä eri toimialoilta.