Viime vuoden lopulla Eilakaisla päätti panostaa sosiaalisen median, sosiaalisen myynnin ja sisäisen viestinnän parantamiseen, ja muiden ohjelmistojen ja ohjelmien ohella Eilakaisla valitsi yhteistyökumppanikseen Smarpin. Tavoitteena oli helpottaa yrityksen sisäistä tiedonkulkua ja tiedottamista ja pitää henkilökonsultit sekä myyjät aidosti tietoisina siitä, mitä ja miten yrityksissä kommunikoidaan ulospäin. Toinen, yhtä tärkeä tavoite oli tarjota työntekijöille vaivaton mahdollisuus jakaa sisältöjä eteenpäin omissa sosiaalisissa kanavissaan. “Kerralla kuntoon” -mentaliteetti tuotti hedelmää, ja ilokseni Eilakaisla otti sisäisen ja ulkoisen sisällönjaon ohjelman erinomaisesti haltuun alusta asti.
Kevään mittaan tuloksia on ollut ilo seurata, kun asiantuntijasisällöt ovat levinneet poikkeuksellisen onnistuneesti eri verkostoissa. Esimerkiksi Eilakaislan blogitekstit ovat saavuttaneet reilusti keskivertoa paremmin kuulijakuntaansa niin LinkedInin asiantuntijaverkostossa kuin omissa henkilökohtaisissa Facebook-kanavissakin. Smarpin sovelluksen avulla sekä työntekijät että Eilakaislan markkinointitiimi ovat voineet seurata reaaliajassa, miten ja mitkä viestit lähtevät verkostoissa lentoon. Myös työntekijät jotka ovat olleet sosiaalisessa mediassa aiemmin passiivisia ovat löytäneet sosiaalisen median käyttöön uutta virtaa ja tehoa, kun he ovat päässeet näkemään sosiaalisten jakojen vaikutuksen omissa verkostoissaan. Ohjelman myötä työntekijöille on tarjoutunut erinomainen mahdollisuus tutkia omia sosiaalisia profiilejaan ja etsiä rauhassa erilaisia tapoja viestiä ja vaikuttaa sosiaalisessa mediassa.
Näen kaksi syytä sille, miksi Eilakaisla on menestynyt sosiaalisen median strategiassaan poikkeuksellisen hyvin.
1. Alusta alkaen Eilakaisla kytki Smarpin käyttöönoton tiukasti käynnissä olevaan digitaalisen viestinnän muutosprojektiin, ja työntekijät otettiin vahvasti tuohon muutokseen mukaan. Eilakaislalla kuunneltiin näkemyksiämme ja jokaisen käyttäjän haluttiin aidosti ymmärtävän ohjelman tuomat henkilökohtaiset hyödyt ja oppivan parhaan tavan hyödyntää Smarpia oman asiantuntijuutensa rakentamisessa. Lähettilyysohjelma myös kytkettiin osaksi muuta sosiaalisen myynnin ja sosiaalisen median kehityspolkua yrityksessä, joka varmisti, että lähettiläillä oli runsaasti ymmärrystä ja työkaluja oman tekemisen tueksi. Into tehdä digitaalista markkinointia ja viestintää uudella, modernilla tavalla välittyi työntekijöille, ja ohjelman vastaanotto oli positiivinen ja innostunut.
2. Toinen ansio on työntekijöiden täysin oma: seuraamalla omaa analytiikkaansa työntekijät ovat päässeet näkemään, mitkä sisällöt nousevat heidän omissa sosiaalisen median verkostoissaan erityiseen suosioon, ja voivat paremmin rakentaa omaa asiantuntijuuttaan - ja liiketoimintaan liittyvää sisältöstrategiaansa. Työntekijät ovat etsineet omaa ääntään rohkeasti ja sen löydettyään tehneet omannäköisiään julkaisuja, itse parhaimmalla näkemällään tavalla. Juuri tässä on sosiaalisen median ja lähettilyyden ydin: työntekijä ei ole työnantajan väline viestien lähettämiseen, vaan oma itsenäinen, persoonallinen ja luova toimijansa.
Rohkaisemalla työntekijöitään etsimään oman äänensä sosiaalisessa mediassa, Eilakaisla on saanut viestinsä leviämään erittäin tehokkaasti, kyeten silti pitämään äänensä ja viestinsä aitona, spontaanina ja henkilökohtaisena. Matkaa on ollut ilo seurata ja toivomme, että yhä useampi työntekijä inspiroituu onnistumisten seurauksena etsimään oman tapansa toimia, näkyä ja kuulua sosiaalisessa mediassa.