Social Selling, eli sosiaalinen myynti nousi maailmanmaineeseen ensimmäisenä sosiaalisen median mahtavista mahdollisuuksista myyjille ja myyntiorganisaatioille. Sittemmin termi on tullut tutuksi myös monille muille organisaation osille ja nykyään termin eri ulottuvuudet menevätkin söpösti sekaisin kun organisaatioiden kahvihuoneissa puhutaan työntekijälähettilyydestä, modernista markkinoinnista tai johtajien tavasta viestiä avoimesti sosiaalisissa kanavissa. On siis varsin paikallaan vielä korostaa mistä eri elementeistä Social Selling siis kaikkinensa koostuu.
Omassa viitekehyksessäni sosiaalinen myynti koostuu kaikkinensa viidestä erilaisesta ulottuvuudesta:
Kun sosiaalisen myynnin eri elementtejä tutkii tarkemmin, on helppo ymmärtää, miksi useat eri organisaation osat osallistuvat yhä aktiivisemmin sosiaalisen median keskusteluihin. Eri yksiköillä ja yksilöillä saattaakin olla täysin erilaiset tavoitteet ammattimaisen sosiaalisen median ja sisällöntuotannon suhteen.
Siinä missä myyjien päämääräisenä tavoiteena on löytää lämpimiä liidejä, vahvistaa olemassa olevia asiakassuhteita aktiivisen yhteydenpidon kautta, saattavat asiantuntijoilla ja organisaation johtajilla tavoitteet Social Sellingin suhteen liittyä puhtaasti työnantajamielikuvan vahvistamiseen ja rekrytoinnin tehostamiseen. Juuri tästä syystä Social Selling on ja tulee jatkossakin olemaan entistäkin enemmän eri organisaatioiden ja henkilöiden huulilla.
Yrityksen työntekijöiden, siis arjen ammattilaisten näkemykset ja kokemukset ovat yhä tärkeämmässä roolissa yrityksen kulttuurin ja arvojen avaamisessa. Valistuneet ihmiset katsovat kiiltokuvaviestinnän läpi ja kysyvät kokemuksia aktiivisesti sosiaalisista kanavista ja verkon keskustelualustoilta.
Tästä syystä otammekin tulevassa webinaarissa käsittelyyn erityisesti työntantajabrändin rakentamisen ja digitaalisen viestinnän keinot. Tutustu webinaarin sisältöön alta!