Miltä näyttää rekrytointiala ammattilaisten silmin? Duunitori selvitti alan tilaa vuosittaisessa rekrytointitutkimuksessa, ja paketoimme tärkeimmät tärpit kaikkien käyttöön. Poimi tästä neljä tärkeintä trendiä, jotka vaikuttavan rekrytoinnin ammattilaisen arkeen tänään ja tulevaisuudessa.
Rekrytointiala on monien muiden joukossa murroksen edessä, kun rekrytointi digitalisoituu ja työnhakijoilla on valtaa valita. Nämä asiat selvisivät, kun me Duunitorilla kartoitimme keväällä rekrytointialan tilaa ja tärkeimpiä trendejä Kansallisella rekrytointitutkimuksella jo seitsemättä kertaa.
Koostimme tärkeimmät trendit helposti pureskeltavassa muodossa – nämä neljä trendiä haluat tietää rekrytoinnista tänä vuonna.
1. Työnhakijalla on valta
Valta on jo useamman vuoden ajan valunut työnantajilta yhä enemmän työnhakijoille, mikä painottui myös rekrytointitutkimuksen vastauksissa. Yhtenä rekrytoinnin ammattilaisten suurimpana päänsärkynä uusien työntekijöiden palkkaamiseen liittyen onkin edelleen ennen kaikkea parhaiden – tai edes tarpeeksi pätevien – osaajien tavoittaminen, rekrytoiminen ja sitouttaminen.
Kuten eräs rekrytointitutkimuksen vastaajista kiteyttää: “Työnhakija on se, joka päättää". Kuinka napata parhaat tekijät omaan talliin, kun budjetti on rajallinen? Miten olla oman toimialansa houkuttelevin työnantaja? Näitä kysymyksiä pyöritellään nyt lukuisilla henkilöstöosastoilla ympäri maan. Ei tosiaan ole sattumaa, että toinen vuoden 2019 tärkeimmistä rekrytoinnin trendeistä on työnantajakuvan rakentaminen.
2. Työnantajakuva ratkaisevassa asemassa
Kun suurimpana haasteena on pätevien hakijoiden houkuttelu, on vain luonnollista, työnantajamielikuvan kehittäminen on rekrytoinnin ammattilaisten asialistalla. Kansallisen rekrytointitutkimuksen vastaajista peräti 95 prosenttia uskoo, että työnantajamielikuva on ratkaiseva tekijä rekrytoinnin onnistumisen kannalta.
Monien yritysten strategioissa julistetaan, kuinka tavoitteena on olla toimialan houkuttelevin työnantaja. Silti moni rekrytointia ammatikseen tekevä kokee, ettei työnantajamielikuvan merkitystä ymmärretä liiketoiminnan johdon tasolla, eikä siihen olla valmiita investoimaan. Tämä voi kuitenkin käydä kalliiksi, sillä vahvasti näyttää siltä, että houkuttelevasta työnantajakuvasta on viimeistään nyt kehittymässä elinehto menestyvälle yritykselle.
3. Digitalisaatio osana rekrytoinnin arkea
Digitalisaatio on nyt kaikkien huulilla – eikä rekrytointiala ole poikkeus. Kansallisen rekrytointitutkimuksen vastaajista suurin osa uskoo rekrytoinnin kokevan merkittävän muodonmuutoksen tulevien 10 vuoden aikana. Moni povasi myös, että tekoälyn lisääntyminen rekrytoinneissa tulee olemaan yksi vuoden merkittävimpiä trendejä.
Digitalisaatio ei kuitenkaan ole mystistä tulevaisuutta, vaikka siitä siihen sävyyn usein puhutaankin. Konkreettisesti sen vaikutus näkyy jo nyt rekrytoijien arjessa ja ajatusmaailmassa – esimerkiksi enää viidennes tutkimukseen vastanneista uskoo, että perinteinen työpaikkailmoitus on välttämätön rekrytoinneissa. Vielä kaksi vuotta sitten samoin uskoi lähes joka toinen rekrytoija.
4. Työnhaku on muuttunut mobiiliksi
Rekrytointi siis digitalisoituu, mutta miten se näkyy työnhakijalle? Joko luovutaan työnhakijoita kuormittavista raskaista rekrytointijärjestelmistä? Tuskin ainakaan ihan heti, sillä rekrytointitutkimuksen mukaan suurin osa rekrytoijista pitää rekrytointijärjestelmän kautta hakemista helppona.
Duunitorin kävijädata kuitenkin osoittaa, että jopa 64 prosenttia työnhakijoista selaa työpaikkailmoituksia kännykällään. Työnhaku on siis siirtynyt mobiiliin, mutta rekrytoijien käyttämät järjestelmät perustuvat edelleen oletukseen siitä, että hakemus täytetään tietokoneella.
Maailma on muuttunut mobiiliksi ja rekrytointi sen mukana – miten vastaamme työnhakijoiden uudenlaisiin toiveisiin, tarpeisiin ja odotuksiin?
Minkä trendin sinä odotat rantautuvan rekrytoinnin maailmaan?
Lataa Kansallinen rekrytointitutkimus täältä >