Sanattomalla viestinnällä ja kehonkielen tehokeinoilla on valtava vaikutus kykyymme vaikuttaa toinen toisiimme. Oli kyseessä sitten työhaastattelu, puhe tai ihan vain kollegoiden kesken käyty keskustelu meneillään olevan projektin seuraavista askeleista, tämä webinaari tarjoaa sinulle joukon helposti omaksuttavia kehonkielen tehokeinoja, joiden avulla voit vakuuttaa kuulijasi tai kohderyhmäsi tilanteessa kuin tilanteessa.
Webinaarin ensimmäisessä osassa perehdytään positiivisen psykologian tutkimuksiin pohjautuviin luonteenvahvuuksiin. Vahvuus on jotain, mitä tykkäät tehdä ja missä olet hyvä. Sen sijaan, että keskitymme siihen, mikä voisi olla paremmin, kannattaa keskittyä omiin vahvuuksiin. Myös tutkimukset osoittavat, että saamme aikaan huomattavasti parempia tuloksia keskittymällä heikkouksiemme sijaan vahvuuksiin eli siihen, mikä meissä on jo hyvää. Järkeenkäypää, kenties, muttei todellakaan aina helppoa!
Vahvuuksia on monenlaisia. Positiivisesta psykologiasta tutut, tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvat luonteenvahvuudet kertovat siitä, miten me teemme asioita ja keitä me olemme. Ne ovat maailmanlaajuisia, sisäisesti motivoivia ja energisoivia. Luonteenvahvuuksia on 24 kappaletta ja ne jakautuvat kuuden hyveen alle.
Valjastamalla omat luonteenvahvuudet käyttöösi, saat nauttia niiden lukuisista hyödyistä. Ne nimittäin muun muassa:
Tutustu luonteenvahvuuksien lukuisiin hyötyihin, ja selvitä omat ydinvahvuutesi tekemällä maksuton luonteenvahvuustesti osoitteessa viacharacter.org. Noin viisi ensimmäistä vahvuutta ovat niin kutsuttuja ydinvahvuuksiasi ja hyötyjen kannalta erityisen olennaisia.
Webinaarin toisessa osassa perehdytään vaikuttamisen tehokeinoihin. Koska ensivaikutelman voi tehdä vain kerran – varsinkin työnhakutilanteessa, jolloin ”vaikuttamisikkunamme” on rajallinen – siihen kannattaa panostaa.
Ensivaikutelma perustuu kaikkeen siihen, mitä näemme ja kuulemme toisesta ihmisestä, ja suuri osa siitä on tiedostamatonta – usein se muodostuu jo alle sekunnissa. Tutkimukset osoittavat, että jos toisen ihmisen sanallinen viestintä on ristiriidassa hänen kehonkielensä kanssa, luotamme vahvemmin toisen kehonkieleen kuin sanalliseen viestintään. Jos esimerkiksi työnhakija viestii yhtä (esimerkiksi kertoo olevansa avoin ja sosiaalinen ja loistava asiakaspalvelija), mutta hänen kehonkielensä viestii toista (sanotaanko vaikka ujoutta ja jopa sulkeutuneisuutta), on kommunikointi rekrytoijan näkökulmasta mitä todennäköisimmin ristiriitaista.
Kannattaa siis varmistaa, että oma kehonkielesi tukee haluamaasi sanomaa, eli puhettasi, työnhakutilanteessa.
Vaikuttamisen tehokeinot liittyvät muun muassa seuraaviin:
Lisää käytännönläheisiä vinkkejä saat webinaarista – nappaa ne talteen ja harjoittele niitä peilin edessä jo tänään!
Kehonkieleen kannattaa panostaa myös etäyhteyksin järjestetyssä haastattelussa. Etävaikuttamiseen pätee samat lainalaisuudet kuin kasvokkain vaikuttaessa. Lisäksi panostaa tulisi myös ympäristöön, eli siihen, mitä kamerasta näkyy haastattelun aikana:
Kun tunnet itsesi ja omat vahvuutesi, ja tiedät miten tukea sanomaasi kehonkielen keinoin, moninkertaistat mahdollisuutesi loistaa työhaastattelussa! Lisäksi jäät mieleen osaamisellasi vakuuttavana asiantuntijana.
Tutustu webinaarista luonteenvahvuuksien maailmaan ja ota talteen vaikuttamisen tehokeinot, niin live- kuin etähaastatteluihin.
Käy katsomassa avoimet työpaikkamme! Jos et juuri nyt löydä kiinnostavaa työmahdollisuutta, voit halutessasi liittyä suoraan osaajayhteisöömme. Osaajayhteisön jäsenenä olet jatkuvasti löydettävissä lukuisiin työmahdollisuuksiin.