Kuinka aulapalveluiden käy pandemian keskellä?

Covid-19 kurittaa yrityksiä maailmanlaajuisesti kovalla kädellä. Useat yritykset ovat joutuneet sopeuttamaan toimiaan, pohtimaan yrityksensä ydintekemistä ja miettimään, kuinka tekemistä voitaisiin tehostaa. Onnekkaita ovat ne yritykset, jotka ovat tässä maailmantilanteessa onnistuneet kasvamaan. Sen sijaan kehitysmahdollisuuksia, tai jopa vaatimuksia, maailmalla vallitseva tilanne on tuonut varmasti monenkin yrityksen eteen. On ollut pakko pysähtyä ja miettiä monia työskentelytapoja ja toimintoja uusiksi. Aulapalvelut ovat useissa yrityksissä yksi konkreettisista toiminnoista, joissa töitä on järjestelty uusiksi. 

Aulat tyhjenivät, aulapalvelut kehittyivät 

Vielä vuosi sitten aulapalveluhenkilöt istuivat monissa yrityksissä tiiviisti toimistoilla. Se oli täysin perusteltua, he toimivat yritysten ensimmäisenä käyntikorttina asiakkaille, jotka virtasivat ovesta sisään. Viime aikoina on monilla toimistoilla ollut hiljaisempaa sattuneesta syystä. Mitä aulapalveluiden henkilöt sitten ovat tehneet viimeisen vuoden? Onko heitä enää? 

Ilokseni voin kertoa, että kyllä heitä on! Heitä on paljon, ja monet heistä ovat saaneet upean ammatillisen kasvumahdollisuuden, kun olosuhteiden pakosta heidän toimenkuvansa ovat muuttuneet radikaalisti. Vieraita kun ei tällä hetkellä virtaa ovista sisääntoimistot ovat hiljentyneet ja aulassa on rauhallisempaa. Kulunut vuosi on ajanut etätöihin sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin halunneet työskennellä toimiston ulkopuolella, ja yritykset joutuivat keväällä 2020 tutkimaan nopeasti mahdollisuuksia siirtää etätöihin myös sellaisia positioita, jotka on totuttu aina näkemään toimistolla.

Lataa maksuton opas aulapalveluista

Aula- ja toimistopalveluitakin pyöritetään etänä tehokkaasti 

Vuosi sitten etätöihin siirtyi paljon myös aulatyöntekijöitä. Alkuun yritykset seurasivat jännityksellä, miten hommat lähtevät käyntiin. Todella nopeasti saatiin huomata, että tekniikka toimii myös kotoa käsin, puhelinvaihteeseen pystytään vastaamaan etänä, työntekijät saavat assistenteilta apuja Teamsin kautta, satunnaiset vieraat löytävät vastaanottajan ja toimiston kaappeihin saadaan kahvimaitoa verkko-ostoksia hyödyntäen. Ne aulat, joissa tänäänkin työskennellään toimistolta käsin, ovat saaneet ympärilleen lasia turvaamaan työskentelyä.

Koronan kadotettua vieraat toimistoilta, on aulan työntekijöiden päivään vapautunut työaikaa muihin tehtäviin. Tilanne onkin antanut yrityksille erinomaisen mahdollisuuden pöllyttää pölyjä pois vanhojen toimintatapojen päältä ja miettiä uusia, rohkeitakin ratkaisuja. Aulassa työskentelevät ihmiset ovat asiakaslähtöisiä, usein verbaalisesti lahjakkaita työntekijöitä, joilla on vahva IT-osaaminen. On siis ollut luonnollista, että vapautunutta aikaa on hyödynnetty esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin osastoilla, HR:ssä ja taloushallinnossa. 

Pandemian jälkeen aulapalvelun ammattilaiset palvelevat entistäkin paremmin 

Aulapalvelut tulevat selviämään pandemiasta. Tilanteesta tullaan ulos vahvempina ja viisaampina kuin ennen! Tulevaisuudessa joidenkin yritysten on mahdollista tarjota aula-assistenteillekin joustoa työpäivään toimivien etäyhteyksien turvin, toimenkuvat ovat mahdollisesti laajempia ja assistentit ovat saaneet kasvatettua osaamistaan yrityksen sisällä hurjasti ja pystyvät tuottamaan entistäkin enemmän lisäarvoa työnantajalleen. 

Sitten kun toimistoille on taas turvallista palata, kaipaavat ihmiset kollegoita ja yhteisöllisyyttä ympärilleen. Siinä tilanteessa aulapalveluhenkilöt ovat avainasemassa auttamassa. He tarjoavat jatkossakin lämpimän vastaanoton vieraille, ja auttavat omalta osaltaan omaa henkilökuntaa viihtymään ja pääsemään tavoitteisiinsa! 

 

Lue lisää aula- ja toimistopalveluista >

 

Kirjoittaja Janica Weintraub toimi palvelupäällikkönä ja hänellä on lähes kymmenen vuoden kokemus aula- ja toimistopalveluiden tuottamisesta asiakas- ja työntekijälähtöisesti.

Lisää luettavaa: