Työskentely avokonttorissa, löytyykö mitään positiivista sanottavaa? Nopean gallupin jälkeen ensimmäisenä mieleen tulevat asiat; hälyinen ympäristö, työntekoa häiritsevät jatkuvat keskeytykset, työtehon lasku ja flunssapöpöjen leviäminen yhteisissä työtiloissa. Tyytymättömyys on varsin yleistä, vähemmän puhutaan avokonttoreissa työskentelyn mielekkyydestä ja harvemmin avokonttoria erityisesti asiantuntijatyöhön suositellaan. Itse en kuitenkaan vaihtaisi avotilaa lasikoppiin, sillä parhaimmillaan työskentely avokonttorissa kasvattaa koko tiimin osaamista. Toimiakseen työskentely avotilassa vaatii kuitenkin aktiivisempaa oman työn suunnittelua sekä työpaikan yhteisiä pelisääntöjä.
Meillä Eilakaislalla töitä tehdään tiimeissä ja tiimityöhön sopivissa avokonttoreissa. Tunnelma avotilassa on välitön, työkaveria on helppo lähestyä ja nopean vuorovaikutuksen mahdollisuus on parempi kuin omassa huoneessa istuessa. Mikä onkaan siistimpää kuin jakaa riemunkiljahdukset kollegan onnistumisesta ja kuinka paljon vaivattomampaa on uuden tiimikaverin sisäänajo, kun hiljainen tieto kokeneemmalta kollegalta siirtyy kuin itsestään. Myös samassa prosessiketjussa työskentelevien asiat ovat usein avotilassa nopeammin ratkaistavissa. Parhaimmillaan avotilassa työskentely kasvattaa osaamista: vaikka jäsenten vastuut ovat erilaiset, mutta tiimi jakaa yhteisen tavoitteen, toteutuu usein yhtälö 1+1 = 3. Viikoittaiset ahaa-elämykset ja yhteiset oivallukset tietyn haasteen jatkojalostumisesta ovat työpäivien parasta antia! ”Jes, näin me tehdään se ensi kerralla!”
Entä mikä avuksi, kun pitäisi pystyä keskittymään?
Etätyöskentely oman rauhan saamiseksi on normaalia Eilakaislalla antaen vaihtoehdon keskittymistä vaativien töiden tekoon. Myös neukkareista on varaa valita. Mutta entäpä, kun tarvetta on kaksoisnäytölle ja hommat olisi mahdollista tehdä huomattavasti tehokkaammin omalla työpisteellä, kunhan vain saisi tehdä hommia keskeytyksettä. Tässä auttavat työpaikan yhteiset pelisäännöt ja käytännöt, joista muutama esimerkki seuraavassa:
Pulinat pois! Nopeita pikapalavereja – tai vapaa-ajan juttujen läpikäymistä – varten käytössämme on ”Tori”, jonne on helppo suunnata heti kun keskustelijoita on enemmän. Tilaan sopii erilaisten pöytien tai sohvaryhmän ääreen erikokoisia porukoita palaveeraamaan istuen tai seisten. Kun pulinat pulinoidaan muualla, pystyvät avokonttoritilassa työskentelevät keskittymään omaan työhönsä paremmin.
Monesti myös esim. onlinepalavereita varten siirrytään istumaan muualle, jos kokous edellyttää aktiivista osallistumista pelkän kuuntelun sijaan. Volyymitaso pyritään muutenkin pitämällä kohtuullisena pitämällä kännykkä äänettömällä ja mukana, kun työpisteeltä lähdetään. Sermien yli huutelua vältetään samasta syystä.
Kerro muille, että yrität keskittyä. Joissakin yrityksissä avotiloissa työpisteellä nostetaan esiin fyysinen kyltti kertomaan työrauhan toiveesta. Meillä on käytössämme Teamsin ”Älä häiritse” (Lyncissä vastaava DND - Do Not Disturb) -toiminto, jonka asettamalla chatit eivät singahda ruudulle. Henkilön status kannattaakin aina tarkistaa, ennen kuin singahtaa oman asiansa kanssa kollegan kylkeen kiinni.
Hyväksi havaittu tapa on myös laittaa chatilla kysymys sopivasta hetkestä tulla käymään - vastauksen saa viimeistään siinä vaiheessa, kun keskittymistä vaativa homma on valmis. Tai jos asia on yleisempi, kysymyksen voi laittaa tiimin yhteiseen Teams-keskusteluun, jolloin siihen voi reagoida kuka tahansa vapaana olevista kollegoista ja asia tulee nopeammin hoidetuksi.
Minkälaisin pelisäännöin teidän avokonttorinne toimii?
Kirjoittaja Tanja Tiitta työskenteli Eilakaislan markkinoinnissa. Hänellä on vuosien kokemus markkinoinnista eri toimialoilta.
Löydä uusi ura!
Käy katsomassa avoimet työpaikkamme ja rekisteröidy työnhakijaksi. Vaikka et juuri nyt aktiivisesti hakisikaan uutta työpaikkaa, suosittelemme luomaan kattavan profiilin ansioluetteloineen Kaislanet-palveluumme ja tilaamaan itsellesi työpaikkavahdin!