Koska olet viimeksi päivittänyt LinkedIn-profiilisi? LinkedIn on nykyään yksi tärkeimmistä työkaluista ammatillisessa verkostoitumisessa ja työnhaussa. Mutta miten voit varmistaa, että profiilisi erottuu miljoonien muiden joukosta ja houkuttelee rekrytoijia? Tässä blogitekstissä annan konkreettisia vinkkejä, joiden avulla voit tehdä LinkedIn-profiilistasi tehokkaan avun työnhakuun – näillä vinkeillä pääset rekrytoijien näkyville!
Headline eli otsikko on 120 merkin kuvaus nykyisestä työtilanteestasi ja ydinosaamisestasi. Kerro siinä tiivisti mitä osaat, mitä arvoa voit tuoda ja missä voit auttaa. Lisäämällä headlineen osaamistasi kuvaavaa sanastoa saat profiiliisi hyvälle paikalle avainsanoja, joiden avulla näyt tätä osaamista etsiville rekrytoijille paremmin.
Tässä muutama esimerkki headlinen sisällöstä ja rakenteesta:
Yhteenvedossa tiivistät osaamisesi. Kerro esimerkiksi toimiala- tai tehtäväkohtaisesta kokemuksestasi ja osaamisestasi, uratavoitteistasi, johtamistyylistäsi sekä onnistumisistasi eri työpaikoissa. Painota erityisesti nykyisiä saavutuksiasi, kuten kasvuprosentteja ja tekemisiä projekteja. Tärkeää on, että käytät alaasi liittyviä avainsanoja. Jos olet työnhaussa, muista lisätä myös puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, jotta rekrytoijat voivat ottaa sinuun helposti yhteyttä.
Hyvin kirjoitettu tiivistelmä tekee profiilistasi paljon houkuttelevamman, minkä lisäksi siihen saa upotettua runsaasti ydinosaamistasi kuvaavia sanoja tehden profiilistasi paremmin näkyvän rekrytoijille. Halutessasi voit listata avainsanoja myös yhteenvedon loppuun hashtagein tai listauksena.
Kun kerrot työkokemuksestasi, avaa taustaasi enemmän kuin pelkän tittelin verran. Kerro konkreettisesti, mitä työtehtäviisi ja vastuualueisiisi kuului. Kannattaa hyödyntää esimerkkitehtäviä tai numeroita, mikäli tämä on mahdollista. Esimerkiksi:
Sama koskee koulutusta! Kerro, mitä olet oppinut ja miten se on auttanut sinua urallasi. Tämä antaa rekrytoijille paremman käsityksen osaamisestasi ja kokemuksestasi.
Listaa toimialaosaamisesi, käyttämäsi työkalut, järjestelmät ja kanavat sekä osaamasi kielet. Tämä auttaa rekrytoijia näkemään, mitä osaat ja miten voit tuoda arvoa. Lisää rohkeasti erilaiset ohjelmat, kielet ja järjestelmät – juuri näiden osaajia rekrytoija voi etsiä!
Lisää profiiliisi mediatiedostoja, kuten työnäytteitä, kirjoittamiasi tai sinusta kertovia artikkeleita tai videoita. Tämä tekee profiilistasi visuaalisesti kiinnostavamman ja antaa konkreettisia esimerkkejä osaamisestasi. Jos olet luovan alan osaaja, on portfolio erityisen tärkeä!
Mikäli olet suorittanut kursseja, muista lisätä näiden sertifikaatit, äläkä unohda merkata vapaaehtois- tai järjestötoimintaasi. Ne osoittavat, että olet aktiivinen tekijä ja sitoutunut jatkuvaan oppimiseen. Tämä voi tehdä sinusta houkuttelevamman kandidaatin rekrytoijien silmissä.
Suositukset näkyvät profiilisi alaosassa ja tuovat sinua henkilönä ja työntekijänä konkreettisemmin esiin. Voit pyytää suosituksia muun muassa entisiltä kollegoilta tai esihenkilöiltä. Tiesithän, että voit lähettää suosittelupyynnön suoraan LinkedIn-profiilistasi saateviestin kera?
Kirjoita profiilisi englanniksi tai sekä suomeksi että englanniksi. Tämä laajentaa profiilisi näkyvyyttä ja tekee siitä kansainvälisesti houkuttelevamman. Monikielinen profiili voi avata ovia uusiin mahdollisuuksiin ja laajentaa verkostoasi. Lisäksi, varmista asetuksista, että profiilisi on julkinen ja että rekrytoijat voivat nähdä tarvittavat tiedot!
Ensivaikutelma on tärkeä, ja profiilikuva on ensimmäinen asia, jonka ihmiset näkevät. Valitse selkeä ja ammattimainen kasvokuva, joka kuvastaa sinua ja työrooliasi. Kannattaa välttää kuvia, joissa on muita ihmisiä. Ethän käytä useita vuosia vanhaa kuvaa – on tärkeää, että sinut voidaan kuvasta tunnistaa.
Kansikuva on tärkeä osa profiiliasi, sillä se luo nopean vaikutelman siitä, onko profiilisi panostettu. Valitse kuva, joka kuvastaa ammattitaitoasi, kiinnostuksenkohteita tai toimialaasi. Hyvin valittu kansikuva voi kertoa paljon sinusta ja ammatillisesta taustastasi.
Usein yrityksillä on omat kansikuvat työntekijöiden käyttöön tai jos et ole juuri nyt töissä, voit tehdä kansikuvasi itse esimerkiksi Canvalla. Tällöin voit lisätä siihen myös yhteystietosi!
LinkedIn antaa sinulle mahdollisuuden muokata profiilisi URL-osoitetta ja tämä kannattaa hyödyntää. Automaattisesti profiilisi osoitteen lopussa on sarja satunnaisia numeroita, joten poista turhat numerot ja tee URL-osoittteesta siisti sekä helposti muistettava. Muoto voi olla esimerkiksi ”linkedin.com”in/etunimi-sukunimi”. Voit muokata URL-osoitettasi klikkaamalla profiilisi oikeassa yläkulmassa olevaa Public profile & URL -kohtaa ja valitsemalla avautuvasta ikkunasta Edit your custom URL. Tämä helpottaa profiilisi jakamista ja tekee siitä ammattimaisemman näköisen.
Mikäli etsit uusia työmahdollisuuksia, lisää profiilikuvaasi Open to Work -kehys. Voit itse päättää, näkyykö tunniste kaikille vai ainoastaan rekrytoijille.
Muista, että LinkedIn-profiilisi on digitaalinen käyntikorttisi ja ensivaikutelma, jonka annat potentiaalisille työnantajille ja yhteistyökumppaneille. Panostamalla profiilisi sisältöön ja ulkoasuun voit merkittävästi parantaa mahdollisuuksiasi tulla huomatuksi ja saada unelmiesi työpaikan. Näytä maailmalle rohkeasti, mitä osaat. Onnea matkaan ja menestystä työnhakuun! 😊